En İyi Google Blogger: Laf Sözlük İle Röportaj [Aylık 1 Milyon Ziyaret]

En iyi blogger kim onu bilmiyorum ama ; Seni En iyi Google Blogger ile tanıştırabilirim.

Öyle bir blog sitesi düşünün ki ; Google blogger ile oluşturulmuş olmasına rağmen aylık 1 milyon sayfa görüntülenmesine sahip olsun.Hatta Alexa verilerine göre Türkiye'nin en çok ziyaret edilen 2288. sitesi olmaya hak kazansın.

Göz ardı edilemeyecek bir başarıya imza atmış olan Mustafa bey ve 9 yıllık el emeği göz nuru Laf Sözlük ile tanışın.

Kendisiyle yapmış olduğum kısa röportaj sayesin de not aldığım ve sizler ile paylaşmaktan onur duyduğum bir çok tavsiyeyi de okumaya hazır olun.

Yaptığımız söyleşinin; yeni blog yazarları adaylarına ilham vermesi ve faydalı olması dileğiyle.

1.Kendinizden ve lafsozluk.com'dan bahseder misiniz ?

Ben: Lafsozluk.com adresine ilk ziyaretimi gerçekleştirdiğim de google blogger ile kurulmuş olması çok dikkat mi çekti ve hemen araştırmaya başladım.

İstatistikler karşısın da çok etkilendim ve yazarı hakkın da bilgi edinmek için araştırmalarımı hızlandırdım.Ama sadece adınızın Mustafa olduğunu öğrenebildim.

Okuyucuların sizi daha yakından tanıya bilmesi için kendinizden ve Laf Sözlük'den bahseder misiniz ?
Mustafa Bey: İlk olarak bende diğer webmaster arkadaşlar gibi gizemli kalmayı tercih edenlerdenim. Ayrıca ziyaretçilerimin kişisel gizliliğine önem gösterdiğim kadar kendi gizliliğime de önem gösteririm :). Bu yüzden kendimden çok az ama çok az bahsedeceğim: Adım Mustafa.

Laf Sözlüğe gelince,
Site açıklamasında da geçtiği üzere Laf Sözlük “Sözcükler hakkında kısa bilgilerin, nedir ve ne demek olduklarının, anlamların, ilgili atasözü deyim cümle ve resimlerin bulunduğu, çeşitli kodlara ve pratik bilgilere de yer verilen genel bir blog sözlüktür”.

Evet bu cümlenin biraz devrik ve birazda gereksiz kelimeler içerdiğinin bende farkındayım ancak site içeriğini Google’a bu tek cümlede anlatmak zorunda olduğunuz için her şeyi sığdırmak zorunda kalıyoruz mecburen ve bunun sonucunda da ortaya böyle ilginç cümleler çıkabiliyor.

2.Lafsozluk.com maceranız ne zaman başladı ?

Blog arşivinizi incelediğimde seneler öncesine dayanan paylaşımlar bulunuyor ve Google'de indexlenmiş 8 bini aşkın sayfanız var.Bu kadar içeriği ne kadar zaman da ürettiniz ?

Laf Sözlük yayın hayatına ne zaman başladı ?
Alan adını sahiplendiğim 9 Nisan 2010 tarihinden günümüze kadar süren 8,5 yıllık süre içerisinde oluşturdum bu kadar içeriği. Hemde bir fiil kendim ürettim: yani otomatik içerik üreten bot programları vb.ye bulaşmadan.

Arşive bakıldığında daha da önce başlamış gibi görünse de belirttiğim tarih öncesine ait yayınlar geçmişe dönük olarak yayınlanmıştır. Çünkü tüm yayın başlıklarının arşiv widgetinde görünebilmesi için bir hafta içerisinde en fazla 50 yayın olması zorunluluğu var.

E bazen haftada 200 yazı giriyorsunuz. O zamanda tüm başlıklar görünmüyor. Bu nedenle 50’den fazlasını hep geçmişteki boşluklara kaydırmak zorunda kalıyorsunuz.

Kısaca Laf Sözlük yayın hayatına 2010 Nisan’ında başladı.

3.Blog ismi ve konusuna nasıl karar verdiniz ?

Blog açmak isteyenlerin en büyük problemi uzun süreler içerik ürete bileceği bir blog konusu bulmak.Bir çok kişi bu yüzden blogger olmaktan vazgeçiyor.

Siz bunu başarmış biri olarak blog konusu ve alan adını seçerken nelere dikkat ettiniz ?
Blog konusu özellikle de bir sözlük olması tamamıyla bir tevafuktan ibaret. Evimize internet bağlandıktan sonra yavaş yavaş emekliliğinin yaklaştığını hisseden evimizin ansiklopedisi üzgün üzgün duruyordu kitaplığımızda.

Okulda eğitimini aldığım on parmak hızlı yazma becerimin de verdiği özgüvenle neden olmasın dedim. Aldım kitaplıktan tozunu üfledim, açtım A harfinden ilk sayfayı ve ansiklopedi herkesin ansiklopedisi oldu. Alan adı konusuna gelince. Alan adının bir hikayesi veya bir özelliği yok.

Benim için kısa olması ve birazda sözcüklerle ilgili bir kelime olması önemliydi. Birçok farklı varyasyondan sadece “lafsozluk” boştaydı.

Bende neden olmasın dedim. “Lafların sözlüğü” oldu adı.

4.Tek misiniz yoksa bir ekip mi ? 

Laf Sözlük Alexa verilerine göre şuan Türkiye'nin en çok ziyaret edilen 2228. web sitesi.
Bu başarının arkasında bir ekip mi var yoksa siz tek başınıza mı içerik üretiyorsunuz ?
Tek başıma içerik üretiyorum yani sadece ben varım. Sanırım ömrümün sözlüğü olacak gibi görünüyor. Hani ömür törpüsü derler ya, onun gibi bir şey.

5.Lafsozluk.com'un resmi ziyaretçi sayısı nedir ?

Benim yapmış olduğum araştırmalara göre aylık tekil ziyaretçi sayınız 1 milyonu aşıyor.Bu rakamlar gerçeği yansıtıyor mu ?

Aylık ortalama tekil ziyaretçi sayınız nedir ? 
Herhangi bir sitenin dış kaynaklardan belirtilen trafik ve kazanç bilgileri hiçbir zaman tam olarak gerçeği yansıtmaz. Ama bahsettiğiniz rakamlara yakınım diyebilirim ama milyonu aşmıyor.

Sayfa görüntüleme olarak aylık 500.000 – 1.000.000 arasında bir yerlerdeyim diyebilirim.

Biliyorum aralık çok geniş oldu ama bilerek yaptım. Hiçbir webmaster kendisinden reklam almadığı bir kişiyle gerçek trafik bilgilerini paylaşmaz. :)

6.Kazanç hakkında bir tüyo ?

Yeni blog yazarlarına örnek olması için lafsozluk.com üzerinden elde ettiğiniz kazanç hakkında ufak bir tüyo verir misiniz ?  
Gerçekten sorularınız zorlaşmaya başladı :) İzninizle bu sorunuzu atalarımız cevaplasın: Kadının yaşı erkeğin maaşı sorulmaz.

Yine de ufacık bir tüyo vermem gerekirse: 4 haneli bir rakam kazandığımı ve bu rakamla tek başıma hiç kimseye muhtaç olmadan Türkiye’nin herhangi bir yerinde kirada yaşayabileceğimi söyleyebilirim.

8 yıl önce acaba cep harçlığımı çıkartabilir miyim diye başladığım Laf Sözlük bugün başka bir işte çalışmama gerek bırakmıyor. Hamd olsun.

7.Sizce google blogger ile başarı elde etmek mümkün mü?

Bir çok kişi Google Blogger ile kurulan blog sitesini başarılı olmayacağını ve kazanç elde edilmeyeceğini söylüyor.Sizin bu konu hakkındaki düşünceniz nedir ?

Sıfırdan blog kurmak isteyen biri sizce blogger'ı seçmeli mi ? Google blogger hizmeti yeterince kaliteli mi ? 
Evet, Google site mimarisinin kalitesine de bir miktar önem verir ama sadece bir miktar. Yani çok da önemli değil Google açısından site mimarisi, dolayısıyla benim açımdan da önemli değil. Şöyle ki: Hepimizin başına gelmiştir; bazen aramalarda ilk sıraya PDF ve XLS dosyaları çıkıverir.

Dünya’nın en iyi yazılımlarına ve en hızlı serverlarına sahip siteleri dururken neden kıytırık bir PDF dosyası ilk sıraya çıkar? Çünkü içinde kaliteli ve alakalı bilgi barındırır. O yüzden Google’nin bir arama sorgusu için sayfada sıralayacağı sitelerin yapıları, sıralama için çok da önemli değildir.

Bu nedenle Blogger ile başarılı olunamayacağı fikrine katılmıyorum. Genellikle Blogger kullanılarak spam yapıldığı ve başarılı olunamadığı için böyle yaygın bir kanı oluşmuş durumda. Ayrıca Google’ın Blogger’a torpil geçebileceği iddialarının da gerçeği yansıtmadığını belirteyim yeri gelmişken. Belki bir torpil geçiyor o da sadece taranma ve indekslenme konusunda. Hızlı tarıyor hızlı indeksliyor.

Bu da Google ve Blogger sunucularının neredeyse yan yana cihazlar olmasından kaynaklı. O kadar da olsun değil mi? Ancak sıralamada herhangi bir torpil yok. En azından benim hissettiğim kadarıyla.

Blogger hizmeti kaliteli mi? Bence kaliteli. Kullandığım 8,5 yıllık süre içerisinde Blogger kaputu altında o kadar çok önemli değişiklikler oldu ki. Buna rağmen bir gün bile bu değişiklikler nedeniyle bloğumun kapandığını veya durduğunu görmedim. Ayrıca Tüm Türkiye aynı anda Laf Sözlüğe girse bile yine de sözlüğüm her bir vatandaşımıza ilgili sayfayı aynı anda gösterebilir.

Yani Blogger sistemi bu kadar ziyaretçiye aynı anda hizmet verebilir. Böyle bir desteği çok az sağlayıcı sağlayabilir Türkiye’de.

Arayüzü kullanım açısından biraz zor, eklenti ve tema açısından biraz fakirdir Blogger platformu. Biraz da kod bilgisi gerektirir belli bir süre sonra. Ama internette her türlü bilgiye ulaşabilirsiniz Blogger hakkında.

Yani kendimden biliyorum: birçok bilgiyi Laf Sözlüğü açtıktan sonra öğrendim ve aklıma gelen her türlü şeyi bir şekilde bloğuma uygulayabildim.

8.Blogger ile blog açmak ve başarılı olmak isteyenlere tavsiyeleriniz nelerdir ?

Bu kadar yılın tecrübesine dayanarak benim gibi cılız blog yazarlarına tavsiyeleriniz nelerdir ?
Aslında bu sorunuzun cevabı birazda sorunuzda. İsteyenler blog açar ve gerçekten istemişlerse başarılı olurlar.

Tamam kabul ediyorum. Bu işler sadece istemek veya sadece insanlara yararlı olmak için yapılmıyor. İlk veya ikinci en önemli amaç kazanç sağlamak. Ama blogger olmak biraz farklı. İstemeye istemeye çalışarak birçok işte para kazanabilirsiniz.

Ancak bir blogger olarak istemeden seve seve bir şeyler ortaya koymadan para kazanmak zor. Çünkü seve seve oluşturmadığınız bir içeriği ziyaretçilerinizde sevmiyor ve sonrasında başka bir arama sorgusunda siteniz Google sayfasında göründüğünde kullanıcı tekrar gelmeyi tercih etmiyor. Ziyaretçi gelmediğinde de kazanç olmuyor.

İkincisi sabretmek çok önemli bu işlerde. Bugün siteyi yap, yarın ziyaretçi gelsin, sonraki gün köşeyi döneyim. Maalesef imkansız. Belki 8-9 sene öncesinde imkanlıydı ama günümüzde imkansız. Artık milyonlarca insanın evinde bilgisayar var, internet var ve herkes internetten para kazanmak istiyor. O milyonların belki binlercesiyle kendi sektörünüzde rekabet ede ede çıkmak zorunda kalıyorsunuz yukarı.

Bloğunuz zaten bir bitki, bir ağaç hızında büyüyecek, buna paralel olarak ziyaretçileriniz ve kazancınızda öyle. Ayrıca kazanç konusuna tekrar geri dönmüşken birkaç şey daha söylemeden geçemeyeceğim. İnternetten para kazanıyorsanız her an her şeyinizin elinizden gidebilme ihtimaline karşı hazır olabilmeniz lazım.

Özellikle Google Blogger kullanıyorsanız. Biraz saçma ama, eğer blogger kullanan başka bir kişi yasadışı bir iş yaparsa ve devlet bunu engellerse o kişinin blogger bloğuyla birlikte sizin bloğunuzda kapanabiliyor. Geçmişte bir blogger’in izinsiz maç yayını yapması nedeniyle tüm Blogger ipleri engellenmişti. Ve hiçbir şey yapamıyorsunuz öylece kala kalıyorsunuz.

Eğer birgün Blogger kullanmaktan vazgeçersem sırf bu yüzden vazgeçerim. Gerçi 6-7 senedir bir sıkıntı yok ama olabilme ihtimali her zaman var. Ayrıca Blogger kullanmasanız bile Google bir gün sizden daha kaliteli bulduğu bir siteyi sizin üstünüze çıkarıverir veya herhangi bir ceza nedeniyle Google sizi bir anda sıralamadan da silebilir. Ve yine bir anda 0’a yaklaşabilirsiniz.

Bu yüzden hep bunlara hazırlıklı olmalı ve devamlı olarak bir karınca gibi biriktirme halinde olmalısınız.

Diğer naçizane tavsiyem ise:

Sevdiğiniz, bildiğiniz veya bilmediğiniz halde öğrenmek istediğiniz, uğraşmayı seveceğiniz bir sektörde blogger olmak. Çünkü bloğunuz tuttuğunda tüm gelirinizi oradan elde etmeye başladığınızda belki de ömür boyu o konu hakkında yazacak ve o blog ile ilgileneceksiniz, ki; bunu yapmak zorundasınız çünkü artık Google yaşamayan ve terk edilmiş kasaba hissi uyandıran siteleri içeriklerinin kalitesini göz ardı ederek yavaş yavaş elemeye başladı.

Yani bir gün bloğun tutarsa onu canlı tutmalısın, aynı bir bitki gibi en az haftada bir sulamalısın. Bu yüzden sektör seçimi bence başarıyı doğrudan etkileyen en önemli etken. Ek olarak bol ziyaretçi istiyorsanız da geneli ilgilendiren bir sektörlere de bir göz atmanızda fayda olacağı kanaatindeyim.

Doğru sektör seçtiğinizin ve güzel içerik oluşturduğunuz bir göstergesi de içeriğinizin ziyaretçilerce veya diğer webmasterlarca kopyalanmasıdır. Kimse kimseye aferin güzel yapmışsın demez kolay kolay. Ama sessizce kopyalayabilir. Eğer içeriklerinizi veya görsellerinizi başka sitelerde görüyorsanız, doğru yoldasınız demektir.

Üzülmeyin içeriğim kopyalanıyor ve Google’da benden üstte görünüyor diye. Zaten birileri alsın işini görsün diye hazırlayacaksınız içeriğinizi. En azından ben o düşünce ile hazırlıyorum ve hiçbir görselin üzerine fligran eklemiyorum. Önemli olan içeriğinizin kopyalanması değil Google’ın sizin içeriğinizin kopyalandığının farkında olup olmamasıdır. “Eğer bişey kaliteliyse kopyalanır” cümlesi bence Google’nin en önemli algoritma sinyallerinden birisidir.

Google’ın size gönderdiği ziyaretçi kotanız düşük olduğu için bir süreliğine Google sizin yerinize kopya siteyi göstermeyi tercih edebilir ancak sizin kotanız yükseldiğinde emin olun orada siz görüneceksiniz. Ancak sizin orada görünebilmeniz içinde öncelikle içeriklerinizin devamlı olarak birilerince kopyalanması gerekecek (Google gözetiminde). Biraz kısır döngü gibi oldu ama durum böyle.

Gerçek hayatta taklitlerin aslını yaşattığı gibi sanal hayatta da kopyalar aslını yükseltir.

Blog oluşturma ile ilgili tavsiyelerime gelince,

İlk olarak tema. Genellikle bir blogger bir blog açtığında neredeyse her gün ve düzenli olarak yapacağı iş tema değiştirmek veya diğer temaları denemek olur bloğunda. Bu benim birkaç yıl sonrasında öğrendiğim büyük bir yanlıştı.

Devamlı olarak tema değiştirmek veya devamlı blogda değişik kodlar denemek bloğu adeta bir deneme tahtasına dönüştürür ve Google gözünde kararsız ve oturaksız bir imaj oluşturur.

Düşünsenize her gün Youtube’un tema değiştirdiğini veya Google’ın logo değiştirdiğini/denediğini. Siz bile “yapamadı bişeyi kaç gündür” dersiniz içinizden, aynı Google’ında size diyebileceği gibi.

Tavsiyem kendinize asıl bloğunuzun haricinde bir deneme bloğu açmanız, Google’ın bu deneme bloğunu indekslemesini engellemeniz ve asıl bloğunuza ekleyeceğiniz her türlü kodu eklemeden önce bu deneme bloğunuzda önceden denemeniz.

Eğer henüz kod bilginiz yoksa Blogger’ın kendi temalarından birini seçin ve HTML düzenle kısmından temanın hiçbir yerini değiştirmeden kullanın. Blogger’ın varsayılan ayarları ve temaları yeterlidir ve hatasız bir kod yapısına sahiptir. Blogger temalarını beğenmediniz ve yabancı bir kaynaktan güzel bir tema bulup yüklediniz diyelim.

En basitinden eğer tema dilini değiştirecek kod bilgisine sahip değilseniz site diliniz Türkçe olmasına rağmen Google’a yabancı bir siteymiş gibi görünür. Aynı benim geçmişte 1 yıl boyunca kaynak kodunda site dilinin İngilizce görünmesi gibi.

Güzel ve kaliteli içeriğin yanında site hızı ve Google reklamlarının yüklenme hızı da önemli. Eğer ziyaretçiler sitenize geliyor ve hiçbiri reklamlarınızı görmeden gidiyorsa sizde kazanamazsınız Google’da kazanamaz. Bu durumda siz bir Blogger kullanıcısı olarak hem Google Blogger’in kaynaklarını hem de kendi zamanınızı boşa harcamış olursunuz.

Ve bu yüzden Google da ziyaretçi kotanızı düşürme yoluna gidebilir.

Felsefe şu. Google sana ziyaretçi gönderecek. Gelen ziyaretçiler sitede umduğunu bulacak. Ziyaretçi kazanacak. Bir kısmı reklamlara tıklayacak. Sen ve Google kazanacak. Ayrıca ziyaretçi sitede umduğunu bulduğu için seni arama sorgularında referans gösteren Google ayrıyeten kazanacak.

Başka türlü olmaz mı? Maalesef olmaz? Ziyaretçi geliyor umduğunu bulamadan reklama tıklayıp gidiyor. Bu olmaz. Ziyaretçi geliyor umduğunu buluyor ama hiçbir reklamı görmeden gidiyor (yavaş yüklenme veya yanlış yerleşim nedeniyle).

Buda olmaz. Ziyaretçi, sen ve Google’ın kazanmadığı hiçbir site hiçbir blog Google aramalarda ilk sayfada hele ki üst sıralarda hiçbir şekilde görünemez. Bu internetten para kazanmanın altın kuralıdır. (Tabi nokta atışlı aramalar hariç, devlet siteleri, eğitim ve öğretim kurumlarının siteleri veya adı tam olarak yazılıp aranmış siteler hariç).

Yeterli kod bilgisine sahip olduğunuzda gelip Laf Sözlüğü ziyaret edebilir, bloğumda neleri nasıl kullandığımı, neleri kullanmadığımı görebilir, sitenin yükleniş hızını, yükleniş sırasını ve kaynak kodlarını inceleyebilir, esinlenebilirsiniz. Oturup kod yazmasanız da üzerinde bilinçli değişikler yapacak kadar kod bilgisine mutlaka sahip olmalısınız. Konuşamasanızda mutlaka okuduğunuzu anlayabilecek kadar İngilizceye sahip olmalısınız.

9.En iyi blogger 

Paylaştığınız istatistiklere göre; Türkiye'nin en çok ziyaret edilen google blogger altyapısına sahip blog sitesi size ait.

Buna istinaden kendi blogum'da yazıma "En iyi blogger kim onu bilmiyorum ama ; Seni En iyi Google Blogger ile tanıştırabilirim" cümlesiyle başlaya bilir miyim ?
Ben en çok ziyaret edilen Blogger bloğun Laf Sözlük olduğunu düşünmüyorum ve hiç araştırmadım da. Tabiri caizse kafamı soktum sözlüğün içine (devekuşu misali) içerik girmekten/düzenlemekten başka bir şeyle ilgilenemiyorum.

Ve en iyi blogger olduğumu da düşünmüyorum. Ancak az önce site hızından bahsetmiştik. Site hızı konusunda yani bir Blogger bloğunun yüklenme hızı konusunda dünyada en iyi Blogger olabilecek kadar iddialı olduğumu söyleyebilirim.

Özellikle sayfa boyutu küçüklüğü konusunda. Gerçekten çok zaman harcadım bu konu üzerinde. Sayfanın ve reklamların hızlı yüklenmesi Google nazarında oldukça önemlidir, tabi bizim açımızdan da.


10.Mustafa bey ve lafsozluk.com'a teşekkürler.

Vaktinizi bize ayırıp hakkınızda ve lafsozluk.com'a dair merak edilen soruları cevapladığınız için kendim ve tavsiyeblog.com okuyucuları adına teşekkür ederim.
Asıl ben teşekkür ederim, iyi bir şeyler başarmış gibi göründüğümün farkına varmamı sağladığınız için. Henüz başında olduğunuz Blogger maceranızın da başarılarla devam etmesini dilerim.

Son Sözler / En iyi Blogger

Kendisini daha önce tanımıyor olmama rağmen, büyük bir alçak gönüllülükle sorduğum her soruya nazikçe cevaplar verdiği içinde kendisine buradan da tekrar tekrar teşekkür ediyorum.

Bugün başarı timsali gibi görülen bir çok kişi zirveyi paylaşma korkusuyla kapalı kapılar ardında işlerini yürütürken, açık gönüllükle yeni blog yazarlarına yol gösteren tavsiyelerde bulunduğu içinde ayrıca kendisine minnetlerimi sunuyorum.

Mustafa bey lafsozluk.com ile kazanmış olduğu başarısından ziyade mütevazi ve iyimser tavrıyla da bana göre en iyi blogger olmayı hakkediyor.

Eğer sizde blog açmak ve başarılı olmak istiyorsanız Mustafa beyin 9 yıllık tecrübesine dayanan tavsiyelerini dikkate alın.

Ve bir gün başarılı olursanız özellikle Mustafa beye teşekkür etmeyi unutmayın.

Yorumlar

Laf sözlük bahsi geçtiği üzere Türkiye ortalamasında çok iyi bir konuma sahip kendisine başarılarının devamını dileriz.